Huraikan transformasi ekonomi, sosial dan pendidikan yang dilakukan untuk memelihara kedaulatan di China pada abad ke-19
Apabila
Revolusi Perindustrian berlaku di barat, kuasa-kuasa barat mula mencari negara
untuk dijajah untuk kepentingannya. China sendiri mengalami kemerosotan kerana
campur tangan kuasa barat dari segi ekonomi, sosial dan pendidikan. Dasar China
sendiri yang memandang Barat sebagai Barbarian menyebabkan tercetusnya Perang
Candu 1 dan Perang Candu 2 yang merugikan China. China terpaksa mengambil
langkah untuk memelihara kedaulatannya pada abad ke-19. Antaranya, ekonomi,
sosial dan pendidikan.
Dari
segi ekonomi, kerajaan telah menubuhkan Kementerian Perdagangan di Peking. Hal ini
kerana, Peking merupakan salah satu bandar utama yang sesuai untuk kegiatan
pertanian. Kerajaan juga telah menukarkan nama kementerian tersebut menjadi
Kementerian Pertanian, Perindustrian dan Perdagangan. Pelbagai maktab seperti
maktab-maktab teknikal telah didirikan di wilayah untuk memberi latihan kepada
penduduk tempatan dalam bidang perusahaan. Hal ini kerana, kerajaan berhasrat
melahirkan buruh yang mahir dan berpengalaman dalam bidang perusahaan supaya
perusahaan negarannya meningkat dan canggih dengan alatan, mesin dan teknologi.
Kerajaan juga memberi galakan kepada pengusaha-pengusaha tempatan untuk
menubuhkan kilang. Ini kerana kilang akan mengeluarkan kuantiti pengeluaran
yang banyak sekaligus memberi peluang pekerjaan kepada rakyat. Antara tahun
1903 hingga 1908, terdapat 130 kilang di China. Kerajaan juga menggalakan
penggunaan barangan buatan tempatan kerana ianya lebih menguntungkan berbanding
barangan negara lain yang perlu diimport dengan harga yang tinggi. Yuan Shih
Kai juga mengadakan satu pameran perindustrian di Tientsin. Sebuah dewan juga
dipromosi dengan barangan keluaran tempatan di Peking untuk mengalak rakyat
menceburi bidang tersebut dan kerajaan juga membina landasan kereta api untuk
mempercepatkan proses pengangkutan dan hantaran barang ke tempat lain.
Kerajaan
juga melaksanakan beberapa pembaharuan dalam bidang sosial. Antara pembaharuannya
ialah larangan ke atas perkahwinan antara orang Manchu dengan orang Cina
ditarik balik. Selain itu, larangan terhadap amalan menghisap candu dalam
kalangan kakitangan kerajaan dan orang awam yang berumur di bawah 60 tahun. Pembaharuan
tersebut dilakukan untuk memelihara kedaulatan China. Kerajaan juga telah
menghapuskan amalan mengikat kaki dalam kalangan wanita China. Hal ini kerana,
amalan tersebut bagaikan menyeksa kaum wanita. Ini menyeksa mereka dengan jangkitan
kuman malah tradisi tersebut tidak memberi kebebasan kepada kaum wanita
sehingga tidak boleh berjalan atau lari dengan cepat.
Transformasi
juga berlaku dari segi pendidikan. Matlamat utamanya melatih pegawai-pegawai
kerajaan yang lebih cekap. Pendidikan moden diperkenalkan oleh kerajaan Manchu
berdasarkan model pendidikan Jepun yang mempunyai 4 tahap iaitu sekolah rendah,
sekolah menengah, sekolah tinggi dan Universiti Peking. Pada awal abad ke-19,
Peperiksaan Perkhidmatan Awam kerajaan yang berdasarkan kitab-kitab klasik Cina
dimansuhkan dan sukatan pelajaran moden yang mengandungi sejarah China. Kementerian
pendidikan juga ditubuhkan untuk menguruskan pelaksanaan sistem pendidikan dan
menyelia sekolah. Kerajaan juga menghantar ramai pelajar ke negara Jepun,
Eropah dan Amerika untuk menuntut. Perkembangan pesat bidang pendidikan
menyebabkan banyak sekolah dan maktab didirikan.
Konklusinya,
pembaharuan yang dilakukan telah memodenkan China dan mengubah China daripada
mengekalkan tradisi kepada moden. Transformasi tersebut juga menyebabkan China berkembang
dengan pesat sehingga mampu bersaing dengan negara-negara lain.