Bandingkan sistem pembesar di negara China dan Rusia pada abad ke-17 dan 20.
Golongan pembesar
merupakan pembantu kepada maharaja negara masing-masing. Mereka berperanan
sebagai pembantu kepada maharaja malah maharaja memilih mereka dengan beberapa
cara walaupun kedua-dua negara iaitu di China semasa zaman dinasti Ming dan
Chin manakala Rusia semasa dinasti Romanov mengamalkan sistem pembesar pada abad ke-17
hingga 20. Terdapat pelbagai perbezaan
dari segi latar, cara pelantikan,pentadbiran pusat,pentadbiran wilayah
dan daerah,penggubalan dasar dan juga golongan pengintip. Hal ini mengambarkan
perbezaan yang ketara antara dua negara pada abad ke-17 hingga 20.
Pelantikan pembesar
di kedua-dua negara juga berbeza. Pelantikan pembesar yang merupakan pembantu
maharaja di China ialah dipilih oleh maharaja melalui Peperiksaan Awam yang
dijalankan dengan sangat ketat,teratur dan dihadapan maharaja untuk mengelakkan
sebarang perkara tidak diingini seperti merasuah dan meniru. Hal ini melahirkan
pembesar yang adil dan pandai dalam pendidikan Confucius kerana mereka diuji
melalui tiga peringkat peperiksaan. Manakala di Rusia pula maharaja melantik
pembesar yang dikenali sebagai boyar daripada golongan aristokrat dan bangsawan
supaya mereka memberikan taat setia malah golongan bangsawan juga berkebolehan
membantu raja dalam perbendaharaan negara. Ini membantu maharaja sekiranya
menghadapi sebarang masalah dalam ekonomi kerana pembesar yang kaya dapat
menolong beliau untuk menstabilkan ekonomi.
Pelantikan pusat
di China ialah pembesar yang dikenali sebagai Secretariat membantu maharaja
dalam menyelia dan menyelaras enam badan pentadbiran manakala di Rusia pula
berbeza. Pentadbiran di Rusia lebih sistematik apabila institusi seperti
Duma,Zemskii Sabor dan Prikazi ditukar ke Majlis Senat yang terdiri daripada 9
orang ahli supaya pembesar dapat mentadbir dengan lebih sistematik dan teratur
tanpa mengugat kuasa maharaja.
Pentadbiran wilayah
dan daerah di China dan Rusia juga sangat berbeza. Di China, pembesar diberikan
kuasa autonomi untuk mentadbir wilayah dan daerah sebagai hadiah untuk mereka
supaya mentadbir dengan adil. Manakala di Rusia wilayah ditadbir oleh pembesar
yang dikenali sebagai Zemstro dan daerah ditadbir oleh Majlis Perundangan
Tempatan. Ini melicinkan lagi pentadbiran di kedua-dua negara.
Pembesar di
China berperanan menggubal undang-undang dan menetapkan dasar negara kerana
semua pembesar yand dipilih merupakan daripada golongan cerdik pandai. Berlainan
di Rusia dimana penggubalan dasar dipertanggungjawabkan kepada
pembesar-pembesar di Duma,Majlis Penasihat Tertinggi dalam sistem pembesar. Ini
menyebabkan penggubalan yang lebih teratur kerana dibahagikan kepada
bidang-bdang kecil dimana senang untuk memerintah , mentadbir dan merangka
undang-undang.
Bagi memastikan
pembesar melakukan tugas mereka dengan adil,cekap dan berhemah, maharaja telah
memainkan peranan yang hebat. Di China, maharaja menghantar pengintip untuk
mengawasi kelakuan pembesar dan pengintip menghantar laporan kepada maharaja
tentang perkembangan di wilayah. Di Rusia pula, maharaja mempunyai Polis Rahsia
yang menjadi mata dan telinga Tsar. Hal ini menyebabkan pembesar sentiasa
mentadbir negara dengan baik.
Kesimpulannya,
walaupun China dan Rusia mempunyai sistem pembesar ,tetapi terdapat banyak perbezaan
dalam sistem tersebut. Peranan penting golongan ini sebagai tulang belakang
kerajaan dalam negara masing-masing menyebabkan sistem pembesar diteruskan
dengan pelbagai pembaharuan.